
 

    
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 
Tired Warrior: A Case Study of the Destruction  
of a Turkish TV Series 
Dilara Balcı, Yaşar University, dilara.balci@yasar.edu.tr  

  

 

Abstract 
This study examines the television mini-series Tired Warrior (Yorgun Savaşçı, Halit Refiğ, 1979), 
adapted from Kemal Tahir’s novel, as an extreme case of state authority over audiovisual memory 
in Turkey. Commissioned and produced by the state broadcaster TRT, the series was banned 
following the 1980 military coup, and its negatives and positives were ordered to be physically 
destroyed by burning. However, years later, a single surviving videotape copy—originally preserved 
as “legal evidence”—was paradoxically screened by the same state channel. Employing a case study 
methodology, this research examines the production, censorship, destruction, and rebroadcast of the 
series through archival documents, press coverage, and memoirs. Tired Warrior thus illustrates the 
state’s symbolic violence on cultural memory and historical erasure, demonstrating how cultural 
works may be alternately destroyed and re-legitimized as political regimes and ideological priorities 
shift. 
Keywords: Tired Warrior; Kemal Tahir; Halit Refiğ; censorship; symbolic violence; TRT 

 

 
New articles in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 United States License. 

 

This journal is published by Pitt Open Library Publishing. 

Volume 14.1 (2026)  |  ISSN 2158-8724 (online)  |  DOI 10.5195/cinej.2026.794  |  http://cinej.pitt.edu 



 CINEJ Cinema Journal: Tired Warrior: A Case Study of the Destruction of a Turkish TV Series 

Volume 14.1 (2026)  |  ISSN 2158-8724 (online)  |  DOI 10.5195/cinej.2026.794 |  http://cinej.pitt.edu 
       199 

Tired Warrior: A Case Study of the Destruction of a Turkish TV 

Series 

Dilara Balcı 

 
Introduction 

Modern structures of power have historically sought to direct the masses through various 

mechanisms of control and repression and, particularly with the proliferation of communication 

technologies, have adopted control over the media as a strategic tool not only to regulate 

circulation but also to shape cultural memory. The emergence of motion pictures in the late 

nineteenth century, followed by the development of television broadcasting, has been regarded 

by authorities both as a significant instrument of propaganda and as a potential threat. Due to 

their capacity to reach broad audiences, these media have been subjected, when considered 

necessary by state authorities, either to systematic censorship and regulation or to outright bans. 

The regulatory process that began during the late Ottoman period was first manifested 

through General Franchet d'Espèrey’s prohibition of screenings of the 1919 film Mürebbiye 

(The Governess, Ahmet Fehim) in Anatolia and became more institutionalized during the 

Republican era of Turkey (Onaran, 1992, pp. 139–140). The Regulation on the Control of 

Cinema Films, which came into force in 1932, constituted the first official step toward 

establishing a framework for film censorship in Turkey. This regulation was later expanded and 



 

 

 CINEJ Cinema Journal: Dilara Balcı 

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794   |  http://cinej.pitt.edu 
200 

rendered more stringent by the 1939 Regulation on the Control of Films and Film Scripts (Kaya 

Mutlu, 2013, p. 132). Grounded primarily in political, moral, and ideological criteria, these 

regulations resulted in numerous films either being denied permission for public exhibition or 

prevented from production due to their scripts being classified as inappropriate (Özön, 2010, p. 

242). 

The regulation of audiovisual media was not limited to cinema. With the establishment 

of the Turkish Radio and Television Corporation (TRT) in 1964 and the commencement of trial 

broadcasts in 1968, television broadcasting was subjected to a similar control mechanism. 

Although officially defined as “independent and impartial,” TRT exercised strict internal 

censorship, particularly through executives who were influenced by political authorities, until 

the emergence of private television channels in 1990 (Kaya İlhan, 2022, p. 23; Serim, 2007). 

During this period, television series produced by TRT were subjected to rigorous control, from 

scripts to dialogue and content; some productions were removed from broadcast entirely, while 

others were aired in edited or redubbed form. 

In recent years, the censorship of cinema and media productions in Turkey has become a 

significant area of scholarly inquiry within film studies. Foundational works such as Turkish 

Cinema’s Early Censorship Debates and New Documents (Öztürk, 2006), Film Censorship 



 

 CINEJ Cinema Journal: Tired Warrior: A Case Study of the Destruction of a Turkish TV Series  

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794  |  http://cinej.pitt.edu 
201 

during the Golden Era of Turkish Cinema (Kaya Mutlu, 2013), and The History of Cinema 

Censorship in Turkey (Karadoğan & Öztürk, 2022) have examined the historical development 

of film and media censorship in an increasingly systematic and comprehensive way. Despite 

this growing body of scholarship, the television mini-series Tired Warrior (Yorgun Savaşçı), 

adapted from Kemal Tahir’s seminal novel, remains an underexamined yet extreme case. 

Although it constitutes one of the most severe instances of state intervention in the history of 

Turkish broadcasting, its legacy has largely been confined to journalistic accounts and personal 

memoirs, rather than to sustained academic analysis. 

Commissioned by the Turkish Radio and Television Corporation (TRT) in 1978 and 

filmed in 1979, Tired Warrior was subjected to dual supervision by the national broadcaster 

and the Turkish General Staff. Following the military coup of September 12, 1980, however, 

the Turkish state ordered the television series to be burned and destroyed. The deliberate 

burning of all original negatives and positives under state authority, together with the 

subsequent rebroadcast, years later, by the same public broadcaster, TRT, of a single poorly 

videotape printed copy preserved as “legal evidence,” constitutes an exceptional and extreme 

case not only within the Turkish context but also in the broader history of global media. 



 

 

 CINEJ Cinema Journal: Dilara Balcı 

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794   |  http://cinej.pitt.edu 
202 

Employing the case study method, a qualitative research approach, this study examines 

Tired Warrior as an example of state censorship and ideological control over art and media 

production, drawing on archival documents, press coverage, and memoirs. The radical act of 

“cultural destruction” surrounding the series reveals the profound impact of ideological shifts 

on state censorship mechanisms. Ultimately, the article contributes to international debates on 

political power and media censorship as symbolic violence by demonstrating how state 

authority over audiovisual memory is exercised through violent interventions, particularly 

during periods of ideological transformation. 

Pre-Production: Planning and Authorization of the Tired Warrior 

Television broadcasting in Turkey began on July 9, 1952, with limited and irregular 

transmissions at the Istanbul Technical University (ITU) studios. These broadcasts, aired on 

specific days of the week, were largely confined to a university setting for many years and thus 

remained limited in their function as a mass medium (Serim, 2007, p. 15). A major turning point 

in establishing a regular and institutional structure for television broadcasting occurred with the 

enactment of the Turkish Radio and Television Corporation (TRT) Law in 1964. Following this 

legal regulation, in 1965, the ITU television studios and all technical infrastructure were 

transferred to TRT, thereby laying the foundations of public broadcasting in Turkey (Serim, 

2007, p. 35). 



 

 CINEJ Cinema Journal: Tired Warrior: A Case Study of the Destruction of a Turkish TV Series  

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794  |  http://cinej.pitt.edu 
203 

 The term “autonomous structure” in the 1964 law emphasized that TRT should pursue a 

broadcasting policy independent of political authority, oriented toward objectivity, and serving 

the public interest. However, the sustainability of this ideal soon came into question. Following 

the military intervention in 1971, the phrase was replaced in the legal text by “independent and 

impartial”, marking a shift away from institutional autonomy toward a more controlled form of 

broadcasting subject to state supervision (Kaya İlhan, 2022, p. 23). This change underscores 

the fragility of autonomy within Turkish public broadcasting and illustrates how political 

interventions can constrain the structural independence of media institutions. During this 

period, TRT’s broadcasts were conducted under centralized state control, while content aimed 

at social benefit was shaped by an authoritarian perspective (Yurderi, 2018, p. 408). Scholars 

have also noted that, especially before the advent of private television broadcasting (pre-1990), 

ruling parties sought to steer TRT’s administrative decisions and programming in line with their 

political interests (Özçağlayan, 2000, p. 43). As Serim (2007) notes: 

Except for its autonomous structure during the first seven years, TRT has been managed throughout its 

history by director generals dependent on the ruling parties. These directors were often under constant 

pressure to promote the ruling parties' propaganda and largely yielded to such pressures (p. 215). 

Within the framework of public service broadcasting, TRT’s initiative to adapt classics 

of Turkish literature for television began in 1975 with The Forbidden Love (Aşk-ı Memnu), 

directed by Halit Refiğ. Adapted from the novel of the same name by Halid Ziya Uşaklıgil, this 



 

 

 CINEJ Cinema Journal: Dilara Balcı 

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794   |  http://cinej.pitt.edu 
204 

mini TV series attracted considerable interest for its technical quality and successful visual 

translation of the literary text (Ateşalp, 2016, p. 18). Its success encouraged TRT to pursue 

similar adaptations; consequently, the institution began commissioning projects from leading 

Turkish directors. The resulting mini-series were produced by professional crews and shot on 

35 mm negative film, following the logic of feature-length filmmaking.  Shaped by TRT’s 

broadcasting policies and the political climate of the period, these productions were subject to 

various forms of censorship, at times facing cuts but ultimately being broadcast—albeit with 

delays. Director Feyzi Tuna describes the censorship of the series Three İstanbul (Üç İstanbul, 

1983), adapted from the novel by Mithat Cevdet Kuntay, in the following terms: 

It was broadcast on the first day, but part of it was cut. I was very angry. In the first episode, three friends 

go to a brothel. Savaş Dinçer reads a poem there. That poem was cut. The next day, after the review, it was 

broadcast again. Again, something was cut. I asked Oskay, "Why are they cutting it?" He said, "I do not 

know, Feyzi, they just cut it." Following this, I held a press conference and strongly condemned TRT. (…) 

(TRT Director General Macit Akman) said, "They probably did not understand. They cut it so we do not 

get into trouble. The supervisory board is in the hands of ignorant people. Manage it a little." I said, "Tell 

them to be a bit more tolerant." He said, "I will," but they continued cutting nonetheless (Balcı, 2014, p. 

182). 

In 1974, during the filming of The Forbidden Love, Bülent Ecevit—the leader of the 

social-democratic Republican People’s Party (CHP)—was serving as Prime Minister.  Despite 

the series’s success, TRT refrained from offering Refiğ new projects, which he attributed to the 

political developments that followed the broadcast (Refiğ, 2003, p. 91). In 1975, under the 



 

 CINEJ Cinema Journal: Tired Warrior: A Case Study of the Destruction of a Turkish TV Series  

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794  |  http://cinej.pitt.edu 
205 

liberal-conservative Nationalist Front Government led by Süleyman Demirel, TRT’s Director 

General, İsmail Cem, was removed from office, and significant personnel restructurings took 

place within the institution. According to Refiğ, this administrative change brought about an 

ideological shift in TRT’s broadcasting policies, and Yücel Çakmaklı, known for his Islamic-

oriented cultural approaches, rose to prominence as TRT’s “star director” (Türk, 2001, p. 292). 

This process suggests that TRT’s cultural practices were closely linked to political power 

through administrative shifts, which in turn shaped broadcast content in line with dominant 

ideological agendas. The formation of a new government and Bülent Ecevit’s return to the 

premiership in January 1978 marked a second major change in Turkish politics and TRT 

broadcasting. As Refiğ argues: 

Although Forbidden Love was widely successful and well-received when it was broadcast, TRT did not 

offer me any new projects. In fact, TRT assigning me a new project was, to some extent, a political matter. 

It was only in 1978, when Bülent Ecevit returned to power as Prime Minister, that TRT entrusted me with 

the Tired Warrior. (…) Tired Warrior was clearly the result of Bülent Ecevit’s influence (Türk, 2001, p. 

305). 

Dr. İ. Cengiz Taşer, who was appointed as Director General of TRT in 1978, is widely 

regarded as the architect of the project to adapt Tired Warrior into a television series and to 

appoint Halit Refiğ as its director. In Ömer Serim’s book The State Creates, the State Destroys 

(Devlet Yapar Devlet Yakar, 2003), Taşer’s proposal to the TRT Board of Directors, dated 

October 13, 1978, is reproduced. In this proposal, Taşer emphasized that Tired Warrior, Kemal 



 

 

 CINEJ Cinema Journal: Dilara Balcı 

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794   |  http://cinej.pitt.edu 
206 

Tahir’s 1968 Yunus Nadi Literature Award–winning novel, offers a compelling depiction of 

the organizational processes in the early years of the Turkish War of Independence. He further 

predicted that the production would be remembered as a “monumental” work in TRT’s history 

(Serim, 2003, p. 15). 

As Refiğ notes, the offer to direct the series was delivered directly by the Vice President 

of the TRT Board of Directors. This choice was based on Refiğ’s personal friendship with the 

author Kemal Tahir and his alignment with Tahir’s artistic vision. In various interviews, Refiğ 

repeatedly emphasized that the idea to adapt the novel for television did not originate with him; 

given Tahir’s worldview, which conflicted with the state’s official historiography, he would not 

have dared to propose such a project himself—yet he also felt unable to decline the offer (Türk, 

2001, p. 318). Taşer later confirmed in press interviews that the decision to produce Tired 

Warrior was made during his tenure as Director General of TRT. In justifying this decision, he 

pointed to the abundance of foreign productions on Turkish television depicting historical 

events such as the American Civil War, in contrast to the near absence of domestic 

dramatizations addressing the Turkish War of Independence (Resmi Tanık Noter Memuru, 

1986). 

The Intellectual Background of Tired Warrior: Kemal Tahir’s Controversial Vision 

One of the primary reasons why the Tired Warrior project encountered systematic 



 

 CINEJ Cinema Journal: Tired Warrior: A Case Study of the Destruction of a Turkish TV Series  

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794  |  http://cinej.pitt.edu 
207 

obstruction from the earliest stages of TRT’s review process lies in the ideological stance of the 

novel’s author, Kemal Tahir, whose artistic vision diverged significantly from the official 

historical narrative. In this context, examining Kemal Tahir’s life and intellectual background—

as both a close friend and intellectual mentor of the director—provides valuable insight into the 

case. 

Born in Istanbul in 1910, Kemal Tahir began his literary career after leaving formal 

education for financial reasons. He worked in various roles—including writer, journalist, 

translator, and editor—for several newspapers and magazines (Güngör, 2020, p. 2403). In 1938, 

he was arrested in connection with the “Navy Trial” (Donanma Davası), in which several 

prominent intellectuals, including the poet Nâzım Hikmet, were prosecuted. Charged with 

“inciting and encouraging military rebellion,” he spent twelve years in prison before being 

released under a general amnesty in 1950 (Çavdar, 2010). During his imprisonment, he 

embraced Marxist ideology under the intellectual influence of his close friend Nâzım Hikmet 

(Güngör, 2020, p. 2405). 

During his imprisonment, Kemal Tahir shifted from Soviet-style communism to a critique 

of classical Marxist theory as insufficient for Turkey’s historical and social realities. In this 

context, he developed an interest in the theory of the Asiatic Mode of Production (AMP), which 



 

 

 CINEJ Cinema Journal: Dilara Balcı 

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794   |  http://cinej.pitt.edu 
208 

gained prominence in French Marxist circles during the 1960s (Güngör, 2020, p. 2406). 

According to the theory, private property did not develop in Asian societies, leading to the 

emergence of strong, centralized state structures and the relative absence of class conflict as a 

historical dynamic (Sala, 2017, p. 144). Tahir argued that Turkey did not follow the same 

historical stages as Western societies and that a classical feudal mode of production had never 

existed in Anatolia. He further maintained that Westernization policies in the late Ottoman 

period and the Republican era diverted Turkey from a potential path toward socialism, instead 

steering it toward capitalist development (Sala, 2017, p. 145). Ultimately, he faced criticism 

from both ends of the ideological spectrum—initially from the political right for supporting a 

Soviet-style Marxism, and later from Kemalist circles for his critique of Westernization. 

According to Serim (2003), the producer of the Tired Warrior: 

Kemal Tahir’s perspective on Turkish history emphasizes that the economic structure, production relations, 

and political, religious, and state characteristics of Turkish society differ from those of the West. Therefore, 

Marxist theory developed in Western contexts cannot be directly applied to Turkish society. This stance led 

to conflicts with classical Marxists. Additionally, Tahir was neither a critic of Westernization in general 

nor of Western-influenced societies. However, some proponents of Westernization claimed that Kemal 

Tahir was an enemy of Atatürk, arguing that Atatürk was the primary symbol of Westernization (p. 191). 

In his 1965 novel Tired Warrior, Tahir approaches the official historical narrative with 

critical distance, focusing on the early years of the Turkish National Struggle. The novel 

realistically depicts the efforts of Ottoman officers, disillusioned after the devastating effects of 



 

 CINEJ Cinema Journal: Tired Warrior: A Case Study of the Destruction of a Turkish TV Series  

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794  |  http://cinej.pitt.edu 
209 

World War I, to form a regular army. One of the main reasons the novel sparked intense public 

debate was its omission of Mustafa Kemal as a central historical figure (Aka, 2015, p. 151). 

Following the novel’s receipt of the Yunus Nadi Novel Award in 1967, criticisms intensified 

with claims that it contained an anti-Atatürk discourse. In response, Kemal Tahir defended 

himself by stating, “Tired Warrior depicts the year 1919. In 1919, there was no one named 

Atatürk in the world for the book to oppose. I am neither against Mustafa Kemal nor Atatürk” 

(qtd. Serim, 2003, p. 192). This statement underscores that during the period depicted in the 

novel, Mustafa Kemal had not yet adopted the surname “Atatürk” and was not directly present 

within the geographical scope of the events portrayed. 

Kemal Tahir’s ideas have significantly influenced not only Turkish literature but also the 

intellectual and ideological foundations of Turkish cinema. His close associate Halit Refiğ—

who was both a theorist, a lecturer, and a filmmaker—adapted numerous screenplays by Tahir 

and played a pivotal role in formulating the theory of “National Cinema” (Akser, 2017, p. 120). 

Building on Tahir’s perspectives, Refiğ argues that Westernization during the late Ottoman and 

Republican eras produced political and economic dependency on the West, and he positions 

national art as a key instrument for defending national independence against imperialist forces 

(Dinç & Akser, 2019, p. 52). 



 

 

 CINEJ Cinema Journal: Dilara Balcı 

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794   |  http://cinej.pitt.edu 
210 

 Refiğ’s national cinema approach maintains that Turkish cinema, operating without 

substantial private capital or sustained state support, should primarily address the Turkish 

public rather than adopt an art cinema approach aimed at the upper class. This approach 

emphasizes the incorporation of national and traditional Turkish values, as well as aesthetic 

influences from Turkish arts and theater (Çilingir & Can, 2020, p. 1508). National cinema, in 

this sense, denotes a search for a film language rooted in Ottoman-Turkish cultural traditions—

such as Karagöz, ortaoyunu, palace music, and miniature art—through which modern Turkish 

society can represent itself on its own terms. Three notable works embodying Halit Refiğ’s 

cinematic approach are Four Women in the Harem (1965), co-written with Kemal Tahir, I Gave 

My Heart to a Turk (1969), and the TV series Tired Warrior, which constitutes the central focus 

of this study (Akser & Durak-Akser, 2017, pp. 60-61). 

Production: Political Pressures and Institutional Challenges 

Halit Refiğ initially took seven months—significantly longer than the planned two—to 

complete the series' screenplay. After finishing eight episodes, the script was submitted to 

TRT’s supervisory unit. In July 1979, TRT inspector Hadi Şenol authored a report opposing the 

broadcast of the series, marking a critical turning point in the production process. Published in 

full in Ömer Serim’s Devlet Yapar Devlet Yakar (2003), the report targeted not just the 

screenplay but also the novel and its ideological content. One striking statement from the report 



 

 CINEJ Cinema Journal: Tired Warrior: A Case Study of the Destruction of a Turkish TV Series  

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794  |  http://cinej.pitt.edu 
211 

reads: “The author’s views on Atatürk and his role in the War of Independence contradict our 

broadcasting principles” (p. 21). The report further argued that adapting a novel that allegedly 

conflicted with established historical narratives was incompatible with TRT’s broadcasting 

policies. Following the report, criticism of both the screenplay and the series rapidly moved 

beyond TRT’s internal bureaucracy into the public sphere through the press. Journalist İlhan 

Selçuk (1979) notably warned the public against airing Kemal Tahir’s alternative view, 

intensifying the controversy: 

The novel Tired Warrior is filled with obvious historical inaccuracies that anyone with even a slight 

knowledge of our recent history can immediately recognize. There are two ways to adapt this novel into a 

TV series: either the concrete historical inaccuracies in the book are corrected—in which case Kemal 

Tahir’s original work will no longer remain—or the Turkish public will be lied to on the small screen. Both 

options lead to a dead end. 

 It appears that even prominent intellectual journalists could come to view the censorship 

of ideologically divergent texts as acceptable within the period’s political climate. Upon 

learning that his screenplay had failed TRT’s review, Refiğ expressed his objection in a strong 

statement dated July 30, 1979. He emphasized that insults or hostility toward Mustafa Kemal 

Atatürk, the founder and first president of the Republic of Turkey, are considered acts against 

the regime, and that a special law was enacted on July 25, 1951, to punish such offenses. He 

also pointed out that Kemal Tahir’s novel Tired Warrior had been published multiple times by 

various publishers, received literary awards, and yet remained freely available (Serim, 2003, 



 

 

 CINEJ Cinema Journal: Dilara Balcı 

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794   |  http://cinej.pitt.edu 
212 

pp. 33–35). Following the impact of Refiğ’s letter and İlhan Selçuk’s column, the TRT Board 

held an extraordinary meeting in İzmir on August 7, 1979. During this meeting, criticisms of 

the series' production were discussed directly with the director. Refiğ stated that he was willing 

to accept any changes deemed necessary by TRT supervision after filming. Nevertheless, 

following Refiğ’s confident and constructive approach, the TRT Board unanimously approved 

the script, and the series subsequently moved into production (TRT Yönetim Kurulu, 1979). 

During the period when the film crew was assembled and preparations for filming 

accelerated, interim elections reshaped Turkey’s political climate and, consequently, TRT’s 

internal structure. Following the 1979 elections, Prime Minister Bülent Ecevit resigned and was 

succeeded by a minority government led by Süleyman Demirel. As is common with changes in 

government, the TRT General Directorate and its staff underwent restructuring, and Doğan 

Kasaroğlu was appointed director general. Although initially cautious about large-budget 

projects, Kasaroğlu privately assured Refiğ that the Tired Warrior project would continue. He 

nevertheless emphasized the need to formalize agreements with the armed forces in writing, 

including guarantees of technical and logistical support (Refiğ, 2003, p. 250).  However, 

submitting the script to the Turkish Army’s General Staff proved to be a critical misstep, the 

consequences of which became evident after the September 12 coup. 



 

 CINEJ Cinema Journal: Tired Warrior: A Case Study of the Destruction of a Turkish TV Series  

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794  |  http://cinej.pitt.edu 
213 

During Kasaroğlu’s tenure as director general, the filming of Tired Warrior proved as 

challenging as its pre-production phase. According to producer Ömer Serim (2003, p. 108), 

filming, which began on December 11, 1979, progressed slowly and was frequently interrupted, 

largely because part of the crew belonged to the Cinema Workers’ Union (Sine-Sen), affiliated 

with the Confederation of Revolutionary Trade Unions of Turkey (DİSK). To avoid 

administrative complications, Halit Refiğ—then a lecturer at the Cinema-TV Institute—and his 

assistant students were appointed as contracted TRT staff, while the remaining crew worked 

under low-paid “exception contracts” (Türk, 2001, p. 321). Serim notes that by late January 

1980, Sine-Sen began opposing the production, a stance he interpreted as politically motivated. 

Refiğ similarly claimed that DİSK was mobilized to sabotage the project from within once the 

media campaign lost momentum (Türk, 2001, p. 328). By contrast, Mahmut T. Öngören (1980) 

offers an alternative perspective on the events: 

When TRT collaborates with our cinema to produce films, it employs cinema workers under a unilateral 

agreement known as an "exception contract." Under this arrangement, working hours and conditions are 

not clearly defined, and workers' social security premiums are not paid. (…) Moreover, TRT can terminate 

these workers' employment at any time. Indeed, during the production of a television series adapted from 

Kemal Tahir’s novel Tired Warrior, TRT was called upon by the Turkish Cinema Workers’ Union to enter 

into a collective bargaining agreement. In response, the television management first dismissed three 

assistant directors assigned to the production and subsequently terminated the employment of all cinema 

workers working under exception contracts. 

As Öngören’s article suggests, the possibility of a strike by the crew affiliated with Sine-

Sen was prevented by TRT through an authoritarian intervention. In response to pressure from 



 

 

 CINEJ Cinema Journal: Dilara Balcı 

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794   |  http://cinej.pitt.edu 
214 

the Head of the Television Department, Halit Refiğ was forced to resign from his union 

membership to avoid abandoning a project he valued greatly (Serim, 2003, p. 111). According 

to the director, the union’s demands were often excessive and impractical. Consequently, 

filming was halted for an extended period after an actor was unable to attend the shoot on April 

25, 1980, due to union pressure. 

Just a few months after the halt in production, on September 12, 1980, the armed forces 

seized power. This event marked a turning point in Turkey’s democratic history and initiated 

an anti-democratic process that resulted in the state-ordered censorship and destruction of a 

nearly completed, state-commissioned artwork. The failure of Süleyman Demirel’s government 

to curb the bloody clashes between right- and left-wing factions, rising inflation, the growing 

influence of the National Salvation Party (MSP), and the weakening of state authority were 

among the primary justifications cited for the military takeover. Following the intervention, 

executive and legislative powers were transferred to the National Security Council. During this 

period, Chief of the General Staff Kenan Evren was declared head of state, and Turkey entered 

an authoritarian era in which civil politics were suspended (Karpat, 2015, pp. 275–280). 

Shortly before the September 12, 1980, military coup, military support for Tired Warrior 

was formalized in a written protocol dated August 19, 1980, at the suggestion of TRT Director 



 

 CINEJ Cinema Journal: Tired Warrior: A Case Study of the Destruction of a Turkish TV Series  

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794  |  http://cinej.pitt.edu 
215 

General Doğan Kasaroğlu, thereby officially involving military institutions in the production. 

Although the script had already passed TRT supervision, it underwent a separate two-month 

review by the General Staff, which raised no objections and promised full support. This 

cooperation continued after the coup; for instance, the Ministry of National Defense instructed 

all military offices to assist the production (Mumcu, 1986, 1992). Nevertheless, this phase of 

cooperation marked only a temporary alignment, as the military’s attitude toward the series 

soon began to shift. 

In the aftermath of September 12, TRT announced, somewhat unexpectedly, in an official 

statement that filming would be resumed, following an earlier suspension for various reasons 

prior to the coup. Although this initially appeared to represent a positive step toward completing 

the production, conditions on the ground rendered the process extremely challenging. 

Following the widespread wave of detentions that began immediately after the coup, key crew 

members—most notably cinematographer Gani Turanlı and others affiliated with the Cinema 

Workers' Union (Sine-Sen)—were arrested along with thousands of writers and union members. 

As a result, Halit Refiğ assembled a new crew composed largely of inexperienced personnel 

(Refiğ, 2003, p. 252), and filming restarted on October 15, 1980, following a roughly six-month 

hiatus. However, just three months later, TRT underwent significant staff changes as part of the 

broader restructuring of state institutions after the coup. Bureaucrats with military backgrounds 



 

 

 CINEJ Cinema Journal: Dilara Balcı 

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794   |  http://cinej.pitt.edu 
216 

were appointed to senior positions, and Macit Akman, a retired army communications officer, 

was named TRT’s new Director General. 

During this new management period, the external pressures on the Tired Warrior 

intensified ideologically, and the debates became increasingly heated. According to Ömer 

Serim, the smear campaign against the series—initially launched by leftist writers in 1978—

was taken up after the coup by right-wing circles; the accusations escalated from claims of 

"anti-Atatürk sentiment" to more severe allegations asserting that the novel’s author, Kemal 

Tahir, was a communist. Refiğ notes that Akman was initially largely indifferent to these 

criticisms, most of which consisted of letters sent under pseudonyms. As Refiğ reports, Akman 

stated: 

I was very surprised by these letters. I contacted the army and navy to ask who these people were because 

I saw that all the necessary procedures for producing the Tired Warrior had been completed. All required 

permissions had been obtained, including from the General Staff. (...) The responses I received stated that 

no one by those names had ever served in either the army or the navy. These are frauds. (…) Let us focus 

on finishing this film in the best way possible (Türk, 2001, p. 327). 

Post Production: Toward the Destruction Decision of the Tired Warrior 

Following a series of political, bureaucratic, and economic difficulties, the filming of the 

Tired Warrior series was completed with the final scene shot on September 14, 1981 (Serim, 

2003, p. 154). As planned, the director carried out the development and editing processes at the 

Cinema-TV Institute, while the dubbing and music were completed at TRT Istanbul Television. 



 

 CINEJ Cinema Journal: Tired Warrior: A Case Study of the Destruction of a Turkish TV Series  

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794  |  http://cinej.pitt.edu 
217 

Before the 35mm production was delivered, along with a 16mm color work print and mixed-

sound tapes, a critical development occurred: a tip-off about an attempted theft of the series 

from the institute proved decisive in the National Security Council’s decision regarding the 

production's fate. As a result, the negatives, positives, and sound materials were securely 

transferred under military supervision to TRT headquarters in Ankara on May 12, 1983 

(Akçura, 1993). 

Despite rising political and social pressures, TRT Director General Macit Akman’s 

decision to request a re-inspection of the broadcast-ready copy of the Tired Warrior by the 

National Security Council represented an unexpected development. Rather than resolving the 

issue through an internal administrative decision, such as suspending the broadcast, Akman 

sought external military and governmental oversight, marking a significant shift in how the 

series’ fate would be determined (Akçura, 1993, March 16). He justified this move by referring 

to the sensitive political climate and growing public pressure: 

I received some complaints. Complaints were also made to many government officials besides me, and 

these were forwarded to me. At that time, I requested that a committee be formed to watch the film, make 

a judgment on whether it could be broadcast, and inform me of their decision so that it could be determined 

whether or not it would be aired" (Akman, 1984, pp. 57-58). 

In response to Akman’s request, a three-member committee consisting of a representative 

from the Secretariat General of the National Security Council and two colonels from the 



 

 

 CINEJ Cinema Journal: Dilara Balcı 

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794   |  http://cinej.pitt.edu 
218 

General Staff’s Intelligence Directorate viewed the series via a videotape between June 10-13, 

1983 (Akçura, 1993, March 17). In the eight-point report, they declared the series' broadcast 

objectionable. Several years later, Milliyet newspaper published the report in full under the 

headline “Explaining the Report That Justified the Burning Order” (February 19, 1986). The 

grounds on which the series was considered objectionable were articulated as follows: the 

insufficient portrayal of Mustafa Kemal Atatürk; the impression that Turkish officers forced the 

people of the Aegean region to participate in the War of Independence; the presentation of 

Çerkez Ethem as a national hero; narratives deemed capable of causing social division; 

discussions of the Armenian issue outside the official perspective; the inclusion of scenes and 

dialogues considered contrary to social customs; and the use of nicknames regarded as 

inappropriate for military personnel. 

On June 17, 1983, then-Prime Minister Bülent Ulusu sent an official letter to the Ministry 

of the Interior, attaching the report prepared by the General Staff and National Security Council, 

which outlined the "objections" raised against the Tired Warrior series. In the letter, Ulusu 

stated that any discrepancies between the previously reviewed script and the final version of the 

series would be subject to detailed examination. He also formally approved and signed the 

decision ordering the destruction of all copies of the series. This decision demonstrates that 



 

 CINEJ Cinema Journal: Tired Warrior: A Case Study of the Destruction of a Turkish TV Series  

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794  |  http://cinej.pitt.edu 
219 

censorship and pressure on artistic production were transformed into explicit state policy, and 

this stance is concretely manifested in the third clause of the official document signed by Ulusu, 

which employs a language that decisively determines the fate of an artwork and evokes a sense 

of final judgment:  

To prevent any future possibility of this film being broadcast on television, the original and copies of the 

film shall be destroyed by a committee formed with representatives from the Prime Ministry, the Ministries 

of National Defense and Interior, and the Directorate of Promotion. (Yorgun Savaşçıyı Yak Emri, 1986) 

Pierre Bourdieu (1998) emphasizes that the state, by holding a monopoly on legitimate 

symbolic violence, shapes categories of social perception and the social frameworks of 

memory, thereby imposing modes of thought aligned with its ideology. He further argues that 

the state regulates forms of publication and performance to preclude any challenge to its 

symbolic power. In this context, Ulusu’s statement—issuing an order aimed at eliminating not 

only the series’ circulation in its own time but also any possibility of its future exhibition—

constitutes, in the case of Tired Warrior, one of the most extreme examples of state symbolic 

violence exercised over audiovisual memory. This logic of total eradication was further 

institutionalized through a second inspection process, as indicated in the prime ministerial order 

signed by Bülent Ulusu, which subjected the series to an additional review involving civilian 

members prior to its destruction. 

On September 30, 1983, a committee convened at TRT headquarters, unaware that the 



 

 

 CINEJ Cinema Journal: Dilara Balcı 

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794   |  http://cinej.pitt.edu 
220 

destruction order had already been issued. Over three days, the committee reviewed the eight-

episode series before reconvening on October 5, 1983, to examine possible discrepancies 

between the script and the broadcast-ready copy. According to the testimony of Turgut 

Özakman, one of the four civilian members of the committee, a report was prepared that largely 

replicated the findings of the initial inspection conducted by military officials, and the decision 

to destroy the series was once again reiterated and submitted for approval. Özakman further 

noted that the civilian members’ assessment, that no substantial difference existed between the 

script and the filmed series, was disregarded, and proposals to remove the contested scenes and 

broadcast the series in a reduced six-episode format were likewise rejected. Confronted with 

the order for irreversible destruction, the civilian members, aware of their lack of authority, 

insisted on preserving a videotape copy as “legal evidence,” expressing concern over potential 

legal consequences that might arise in the future (Akçura, 1993, March 19; March 20). 

On November 17, 1983, all negative and positive film copies of the Tired Warrior, along 

with their sound tapes, were burned in the ovens of the General Staff’s printing house except 

for a single videotape copy (Serim, 2003, p. 219). In the days that followed, TRT Director 

General Macit Akman publicly defended the destruction, labeling the series as objectionable. 

His remarks, however, provoked widespread backlash. Artists, journalists, and academics 



 

 CINEJ Cinema Journal: Tired Warrior: A Case Study of the Destruction of a Turkish TV Series  

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794  |  http://cinej.pitt.edu 
221 

condemned the act as a serious blow to freedom of expression and cultural diversity. Satirical 

magazines likened Akman’s stance to Nero’s burning of Rome, and even journalist İlhan 

Selçuk, despite his earlier criticism of the series, emphatically stated that the destruction of a 

cultural work was never acceptable. Deeply disheartened by the course of events, director Halit 

Refiğ stated in various interviews that he had never anticipated the series would be subjected 

to such a fate: 

Throughout history, there have been bans, cuts, and refusals to show works—but never burning. Had I 

anticipated such an outcome, wouldn’t I have done everything possible to make a copy for myself? Political 

power in Turkey shifts frequently. I thought that if they banned it at the time, it would surely be broadcast 

later. (Türk, 2001, p. 333). 

Halit Refiğ’s statement articulates one of the central arguments of this case study. Shifts 

in political power tend to reinforce mechanisms of pressure and censorship over artistic works 

and media productions; this dynamic has a particularly direct impact on works produced within 

the sphere of public broadcasting. In a period marked by the frequent turnover of political 

authority in Turkey, the repeated restructuring of state television with each change in 

administration rendered the production and circulation processes of the Tired Warrior series 

persistently fragile. Consequently, the series was not merely removed from broadcast but was 

ultimately physically burned and destroyed.  

Refiğ, who declared his intention to seek a parliamentary inquiry by consulting members 



 

 

 CINEJ Cinema Journal: Dilara Balcı 

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794   |  http://cinej.pitt.edu 
222 

of parliament, also resigned from his position at Mimar Sinan University, stating that he 

perceived what he described as excessive subservience to TRT officials within the institution 

(Yorgun Savaşçı İçin Meclis Araştırması İstenecek, 1983). Throughout this period, TRT 

Director General Akman and some members of the inspection committee, who subsequently 

became the focus of public criticism, argued that higher authorities had decided to destroy the 

series and that they had no effective influence over the decision-making process (Akman, 1984, 

pp. 57–58). 

By 1986, despite eight years having passed since the series was filmed and three since its 

destruction, public debates surrounding Tired Warrior continued. On February 20, 1986, 

Democratic Left Party (DSP) MP Nuri Korkmaz submitted a parliamentary question inquiring 

whether any copy of the series had been preserved and whether the creators had been 

compensated for their losses. Shortly thereafter, Milliyet newspaper canceled a planned photo-

novel adaptation of the series due to TRT’s copyright restrictions. These developments indicate 

that censorship was not confined to broadcasting alone but extended to related publications, 

thereby sustaining the public controversy surrounding the series (Serim, 2003, pp. 183–184). 

The Revival of the Tired Warrior: The Surviving Archival Copy 

After a long fourteen-year period during which successive right- and left-wing 

governments converged on the de facto elimination of Tired Warrior, an important turning point 



 

 CINEJ Cinema Journal: Tired Warrior: A Case Study of the Destruction of a Turkish TV Series  

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794  |  http://cinej.pitt.edu 
223 

occurred on July 20, 1992. The Tired Warrior case was reopened on 32. Gün, one of the popular 

political programs airing on SHOW TV, and short excerpts from a copy reportedly held in the 

National Intelligence Organization’s (MIT) archive were broadcast to the audience (Onaran, 

1995, p.72). Another notable development was the decision by the private broadcaster HBB 

TV, which had purchased the novel’s adaptation rights, to produce a new television series. This 

decision sparked a legal dispute between HBB TV and the state broadcaster TRT. TRT applied 

to the Ankara Civil Court to prevent the airing of the new adaptation, but its request was rejected 

due to insufficient documentation (Yorgun Savaşçı Sansürsüz, 1993). Following these legal 

proceedings, TRT officials announced the discovery of a videotape copy believed to have been 

preserved in the MIT archives. They declared their intention to rebroadcast the original series 

using this surviving videotape copy (Yorgun Savaşçı Özgür, 1993). 

The new version, filmed with largely the same cast and remaining very faithful to the 

original script, began airing on HBB TV despite all objections, which eventually rendered the 

TRT ban meaningless (Refiğ, 2003, p. 261). According to Alim Şerif Onaran (1995, p. 72), 

shortly after the second version, directed by Tunca Yönder, began airing on HBB, Halit Refiğ’s 

version was also broadcast on TRT in March and April of 1993. In retrospect, it became difficult 

to understand why the series had been banned and destroyed in the first place. Refiğ described 

this process as follows: “The making of that film became both a factor and a reason for the 



 

 

 CINEJ Cinema Journal: Dilara Balcı 

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794   |  http://cinej.pitt.edu 
224 

release of the version of the Tired Warrior that I had made. When HBB began airing that film, 

TRT also started showing mine. In this way, what was once recorded as a criminal document 

turned into a broadcast copy” (Türk, 2001, p. 340). 

As Refiğ’s words make clear, the simultaneous broadcast of two television series adapted 

from the same novel on two different channels is an exceptionally rare phenomenon in global 

television history. The sole videotape copy of the series, which had been preserved for years as 

“evidence” by the National Intelligence Organization (MIT), was finally aired without a single 

frame being censored, fourteen years after filming began and only after a new inspection 

conducted by TRT (Serim, 2003, p. 227). The main reason why a production that had repeatedly 

been deemed objectionable under different governments was eventually broadcast was not an 

ideological reassessment but commercial competition and, more importantly, concern over 

potential public reaction to the airing of the second version, which had been adapted from an 

almost identical script. Indeed, the HBB version functions as compelling evidence that the 

original destruction order was primarily motivated by the political views of the novel’s author, 

Kemal Tahir. Today, Kemal Tahir’s novel continues to be read with interest, and Halit Refiğ’s 

series—which was once considered so objectionable that all negatives, positives, and sound 

tapes were destroyed and can never be restored—is accessible on YouTube, albeit with some 



 

 CINEJ Cinema Journal: Tired Warrior: A Case Study of the Destruction of a Turkish TV Series  

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794  |  http://cinej.pitt.edu 
225 

damage. Meanwhile, the debates that raged through the 1980s and beyond have long since faded 

from collective memory. 

Conclusion 

The television mini-series Tired Warrior, adapted from Kemal Tahir’s novel, is one of 

the most revealing examples of censorship, political control, and symbolic violence in Turkish 

audiovisual media. Produced by the state broadcaster, ordered to be destroyed by the same 

authority, and later rebroadcast by that very institution, Tired Warrior constitutes an exceptional 

case in global media history. 

The origins of the case lie in TRT’s decision in the late 1970s, when public broadcasting 

was conceived as a tool for social education, to adapt Kemal Tahir’s novel on the Turkish War 

of Independence into a television mini-series. From its very inception, Tired Warrior became 

entangled in shifting power structures, as its production and fate were inextricably linked to 

Turkey’s volatile political climate. Kemal Tahir’s critical distance from official historiography, 

his engagement with Marxist thought, and his critique of Westernization rendered the project 

ideologically suspect across successive political regimes. As governments changed, so did 

TRT’s leadership and institutional priorities, and the series was repeatedly delayed, restricted, 

and re-evaluated. In this process, censorship functioned less as a response to the text itself than 

as a mechanism shaped by shifting political alignments. 



 

 

 CINEJ Cinema Journal: Dilara Balcı 

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794   |  http://cinej.pitt.edu 
226 

In 1983, the television series was deemed objectionable by the military junta for various 

reasons; all its copies, both negative and positive, were destroyed by burning, with only a single 

videotape copy preserved as legal evidence and stored for years in the archives of the Turkish 

National Intelligence Organization. This act constituted an extreme form of state intervention, 

extending beyond censorship to an attempt to eliminate the work from audiovisual memory. 

However, the subsequent trajectory of Tired Warrior reveals the limits and instability of such 

interventions. A decade later, following the broadcast of a second adaptation by a private 

channel, the same state broadcaster aired the surviving copy after a renewed inspection—uncut 

and without provoking public controversy. In this post-authoritarian phase, the series underwent 

a form of symbolic “rehabilitation,” through which the original destruction order and its 

implementation were retrospectively obscured within public memory. 

The Tired Warrior case thus demonstrates how political instability intensifies censorship 

mechanisms and exposes media institutions' vulnerability to shifting centers of power. Each 

political regime generated new justifications for suppression, while segments of the intellectual 

elite aligned with state and military authority in legitimizing censorship against an ideologically 

contested author. Today, Kemal Tahir’s novel continues to attract scholarly and public interest, 

and Halit Refiğ’s series, once considered irretrievable, is accessible online, albeit in damaged 



 

 CINEJ Cinema Journal: Tired Warrior: A Case Study of the Destruction of a Turkish TV Series  

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794  |  http://cinej.pitt.edu 
227 

form. By contrast, the intense political debates that once surrounded the series have largely 

faded. In this respect, Tired Warrior stands not merely as a censored television series but as a 

paradigmatic case illustrating how states seek to regulate historical consciousness by alternately 

destroying, recuperating, and re-legitimizing cultural works in accordance with shifting 

ideological priorities. 

REFERENCES 

Aka, N. (2015). Kemal Tahir’in “Yorgun Savaşçı” romanında yapı ve izlek. Karadeniz 
Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(27), 150–181. https://doi.org/10.17498/Kdeniz.39675 

Akçura, G. (1993, 16 Mart). Konsey Egelilerin baskısı altında: Yorgun Savaşçının gizli öyküsü 2. 
Milliyet Gazetesi. 

Akçura, G. (1993, 17 Mart). Bu film sakıncalıdır; gösterilmeyecek: Yorgun Savaşçının gizli 
öyküsü 3. Milliyet Gazetesi. 

Akçura, G. (1993, 19 Mart). Filmde niye Atatürk yok: Yorgun Savaşçının gizli öyküsü 5. Milliyet 
Gazetesi. 

Akçura, G. (1993, 20 Mart). Filmin ana negatif ne oldu? Yorgun Savaşçının gizli öyküsü 6. Milliyet 
Gazetesi. 

Akman, M. (1984). Halit Refiğ sordu, Macit Akman yanıtladı. Sanat Olayı, (20), 56–58. 

Akser, M. (2017). For those who seek mastery and personality, by Halit Refiğ. CINEJ Cinema 
Journal, 6(1), 119-134. https://doi.org/10.5195/cinej.2017.161 

Akser, M., & Durak-Akser, D. (2017). Fight for a national cinema: An introductory text and 
translation (Halit Refiğ, 1971). Film Studies, 16, 56–77. http://dx.doi.org/10.7227/FS.16.0005 

Ateşalp, S. T. (2016). “Nitelikli televizyon”: Medya profesyonellerinin perspektifinden Türk 
televizyon dizilerinde nitelik. İleti-ş-im, (25), 9–37. https://doi.org/10.16878/gsuilet.283029 



 

 

 CINEJ Cinema Journal: Dilara Balcı 

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794   |  http://cinej.pitt.edu 
228 

Balcı, D. (2014). Feyzi Tuna: Her film bir imtihandı. Agora Yayınları. 

Bourdieu, P. (1998). Practical reason: On the theory of action. Stanford University Press. 

Çavdar, T. (2010). Roman, tarih ve Kemal Tahir. In K. Kayalı (Ed.), Bir Kemal Tahir kitabı - 
Türkiye’nin ruhunu aramak. İthaki Yayınları. 

Çilingir, A., & Can, A. (2020). Ulusal sinema hareketi çerçevesinde Halit Refiğ sinemasında doğu-
batı ikilemi. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 1501–1523. 
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.724666 

Dinç, E., & Akser, M. (2019). Four women in the harem (1965) by Halit Refiğ: The construction 
of “national cinema” in Turkey. Journal of Film and Video, 71(4), 51–64. 

Güngör, A. C. (2020). Halit Refiğ’in sinema anlayışında Kemal Tahir’in etkisi: “Haremde Dört 
Kadın”. Turkish Studies, 15(5), 2399–2419. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43334 

Karadoğan, A., & Öztürk, S. R. (2022). Türkiye’de sinema sansürünün tarihi (1932–1988): Sansür 
karar defterleri üzerine bir inceleme. Kültür ve Turizm Bakanlığı. 

Karpat, K. H. (2015). Türk siyasi tarihi: Siyasal sistemin evrimi. Timaş Yayınları. 

Kaya İlhan, Ç. (2022). Neoliberal politikalar çerçevesinde Türkiye’de televizyon yayıncılığının 
tarihsel sürecinin incelenmesi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 6(1), 21–30. 
https://doi.org/10.17932/IAU.EJNM.25480200.2022/ejnm_v6i1003 

Kaya Mutlu, D. (2013). Film censorship during the golden era of Turkish cinema. In D. Biltereyst 
& R. V. Winkel (Eds.), Silencing cinema. Palgrave Macmillan. 

Mumcu, U. (1986, 18 Şubat). Yorgun Savaşçı. Cumhuriyet Gazetesi. 

Mumcu, U. (1992, 25 Temmuz). Yorgun Savaşçı dosyası. Cumhuriyet Gazetesi. 

Onaran, A. (1992). Yeni film sansür düzeni. Istanbul University Faculty of Communication 
Journal, (1-2), 139-147. https://doi.org/10.17064/iüifhd.86317 

Onaran, A. Ş. (1995). Türk sineması 2. Kitle Yayınları. 



 

 CINEJ Cinema Journal: Tired Warrior: A Case Study of the Destruction of a Turkish TV Series  

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794  |  http://cinej.pitt.edu 
229 

Öngören, M. T. (1980, 2 Haziran). Kölelik belgesi. Cumhuriyet Gazetesi. 

Özçağlayan, M. (2000). Türkiye’de televizyon yayıncılığının gelişimi. Selçuk İletişim, 1(2), 41–
52. https://doi.org/10.18094/si.94296 

Özön, N. (2010). Türk sineması tarihi (1896-1960). Doruk Yayımcılık. 

Öztürk, S. (2006). Türk sinemasında ilk sansür tartışmaları ve yeni belgeler. Galatasaray 
Üniversitesi İletişim Dergisi, (5), 47–76. https://izlik.org/JA83ME48TM 

Refiğ, H. (2003). Sinemamızda bir reaksiyon olarak ortaya çıkan ulusallık meselesi bugün sanatın 
genelini kapsıyor. In Sinema söyleşileri: Mithat Alam Film Merkezi söyleşi paneli ve sunum yıllığı. 
Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. 

Resmî Tanık Noter Memuru Hüsnü Işık Açıkladı. (1986, 19 Şubat). Milliyet Gazetesi. 

Sala, B. (2017). Kemal Tahir, Asya tipi üretim tarzı ve Devlet Ana. Tezkire Dergisi (60). 

Selçuk, İ. (1979, 3 Ağustos). Yorgun Savaşçı ve TV. Cumhuriyet Gazetesi. 

Serim, Ö. (2003). Devlet yapar, devlet yakar. An Yayıncılık. 

Serim, Ö. (2007). Türk televizyon tarihi (1952-2006). Psilon. 

TRT Yönetim Kurulu Yorgun Savaşçı’nın TV filmi alınmasını onayladı. (1979, 11 Ağustos). 
Cumhuriyet Gazetesi. 

Türk, İ. (2001). Halit Refiğ: Düşlerden düşüncelere söyleşiler. Kabalcı Yayınevi. 

Yak emrine gerekçe olan tutanağı açıklıyoruz. (1986, 19 Şubat). Milliyet Gazetesi. 

Yorgun Savaşçı için meclis araştırması istenecek. (1983, 29 Kasım). Milliyet Gazetesi. 

Yorgun Savaşçı özgür. (1993, 6 Şubat). Cumhuriyet Gazetesi. 

Yorgun Savaşçı sansürsüz. (1993, 10 Şubat). Cumhuriyet Gazetesi. 

Yorgun Savaşçı’yı yak emri. (1986, 18 Şubat). Milliyet Gazetesi. 



 

 

 CINEJ Cinema Journal: Dilara Balcı 

Volume 14.1 (2026)   |   ISSN 2158-8724 (online)   |   DOI 10.5195/cinej.2026.794   |  http://cinej.pitt.edu 
230 

Yurderi, M. M. (2018). Geçmişten günümüze TRT televizyon yayıncılığında sanatın yeri ve 
çağdaş sanatın medyayla bağ kurabilme ihtimali. Journal of International Social Research, 11(58), 
407–413. https://doi.org/10.17719/jisr.2018.2554 




